Avoin kirje Suomen hallitukselle

20 järjestöä vaatii hallitukselta toimia transihmisten sterilisaatiopakkoa vastaan

Trasek ry ja Seta ry sekä 18 muuta nuoriso-, opiskelija- ja ihmisoikeusjärjestöä julkaisi tänään Suomen hallitukselle osoitetun avoimen kirjeen, jossa vaaditaan translain ihmisoikeusloukkausten poistamista. Laki koskee transsukupuolisen henkilön sukupuolen vahvistamista.

Avoin kirje hallitukselle …

Suomea on toistuvasti kehotettu poistamaan translaista ihmisoikeuksia loukkaava vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä ehtona henkilön sukupuoli-identiteetin mukaisen sukupuolen tunnustamiselle. Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu Nils Muižnieks kehotti 25.9. julkistetussa raportissaan Suomea poistamaan lisääntymiskyvyttömyys-ja naimattomuusvaatimukset sukupuolen vahvistamisedellytyksistä.

Sosiaali- ja terveysministeriö teki tammikuussa 2012 päätöksen asettaa työryhmä pohtimaan translakia. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee totesi kuitenkin Pohjolan Sanomissa 12.10., että työryhmän käynnistäminen on jäänyt muiden hankkeiden jalkoihin, eikä sitä ehkä ehditä käynnistää tällä vaalikaudella. Tämä merkitsee lakimuutoksen pitkäaikaista lykkääntymistä tai jopa asian hautautumista.

Allekirjoittaneet järjestöt vaativat, että Suomi täyttää kansainvälisesti antamansa lupaukset ja tunnustaa vastuunsa sukupuoli-identiteetiltään moninaisten ihmisten ihmisoikeuksien toteutumisesta. Henkilön sukupuolen tulee kuulua henkilön itsemääräämisoikeuden piiriin. Sukupuolen tunnustamisen ehdoksi ei saa asettaa lisääntymiskyvyttömyysvaatimusta eikä mitään lääketieteellistä hoitoa, toimenpidettä tai diagnoosia.

Järjestöjen mukaan hallituksen tulee huolehtia siitä, että tarvittavia lakimuutoksia valmistelemaan asetetaan viivytyksettä työryhmä, jonka kokoonpanossa varmistetaan asianomaisten henkilöiden edustus ja ihmisoikeusosaaminen.

Avoin kirje hallitukselle …

Avoimen kirjeen ovat allekirjoittaneet seuraavien järjestöjen
puheenjohtajat:

Trasek ry,
Seta ry,
Dreamwear Club ry,
Ihmisoikeusliitto,
Kansallinen Sateenkaariryhmä – Kasary ry,
Kokoomuksen opiskelijaliitto Tuhatkunta,
Liberala Studerande LSK,
Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – METKA,
Sateenkaariperheet ry,